Móda je většinou definována jako úprava předmětů denní potřeby, zejména oblékaní. Co má fotografie jako taková, společné se samotnou módou? Obojí vede jedince (i fotografa) k dodržování všeobecně diktovaných trendů a zároveň k tomu, aby se svým projevem odlišoval. Vejít se tak do módního trendu a zároveň být odlišný.
Fotografování módy v interiéru
Většina známých módních fotografů dává přednost fotografování v interiéru. U takových fotografií je většinou ústředním předmětem oděv - nikoli model. Jedná se tak o figurální studie. Takové fotografie pak slouží k propagaci konkrétního oblečení, výrobce a návrháře.
Stanoviště je předem dáno prostorem ateliéru a samozřejmě také světelným parkem, kterým fotograf disponuje. Světlo je v interiéru velmi důležité. Kombinací umělého a denního světla se dá skutečně kouzlit. Jen pozor na špatné rozmístění světelných zdrojů. Jak už jsme si říkali u portrétové fotografie, vše co na postavě vyčnívá, vrhá tolik stínů, kolik je světelných zdrojů. Další chybou by mohl být postoj modelu. Tím mám na mysli nežádoucí záhyby kůže, špatně postavené podpatky apod. S tím by si ale fotograf měl umět poradit.
Profesionální fotografie si žádá samozřejmě profi-foto techniku. Ať už se to týká digitálních zrcadlovek nebo ostatního vybavení ateliéru. V dnešní době vynikajících počítačových programů to už není problém. Spousta fotografů tak využívá počítače jako své pravé ruky, ale tím samozřejmě nechci říct, že se na konečnou úpravu v PC dá plně spoléhat. Fotit bychom měli s tím záměrem, že fotku budeme dále co nejméně upravovat.
Vztah oděvu a prostředí
Je dobré myslet na to, že barevné kombinace oděvu, prostředí a pozadí se nesmí vzájemně rušit. Oděv musí do daného prostřední patřit jak barevně tak i tematicky. Např. pokud fotografujeme svatební šaty, je dobré, když je pozadí méně výrazné. Chceme přeci, aby se pohled více soustředil na model, než na rozkvetlou louku za ním. Netvrdím ale, že je to vždy pravidlem. Fotograf se také někdy řídí předem danou zakázkou. V některých případech se ale odmítá nechat svázat jakýmikoli pravidly a vše si řídí sám.
Módní trendy současnosti
V dnešní době je velký zájem o tzv. návrat do minulosti. Jistě jste již min. od svých rodičů slyšeli větu: „tohle jsem na sobě nosil, když jsem byl v tvém věku". Není to jen se samotným oblečením, ale i s módní fotografií. Skutečně bývá dost běžné fotografování v historických interiérech, nebo propagace fotografie v jistém retro stylu. Například úžasná fotografie Dušana Šimánka je jistou parafrází kousku obrazu milenky Jindřicha IV.
Fotografování detailů
Předmětem zájmu fotografa jsou v tomto ohledu doplňky jako např. kabelky, brože, boty, klobouky nebo rukavice. Dají se však fotografovat i detaily samotných modelů např. jejich barevné kombinace.
Fotograf musí v první řadě umět tento detail vystihnout a správně ho zdůraznit. Technicky se jedná především o předmětovou (ale i portrétovou) fotografii.
Detail je takový záběr, který zachycuje část celku, která má svůj osobitý náboj. Fotografie by tak měla především postřehnout to, co při běžném sledování tak trochu uniká.
U fotografování módního detailu nehraje roli ani tak špičková technika, jako spíš vkus a smysl pro vystižení nepovšimnutého.
Nemusí být vždy pravidlem, že u fotek detailů musí být „použita" modelka. Předmět můžeme také volně naaranžovat. Při nasvícení detailu záleží na struktuře zobrazení módního prvku. Při fotografování např. šperků přímo na těle modelky, je nasvícení velice důležité.
(Jednou z nejlepších módních fotografek je Anna Mrázek Kovačič. Její fotografie si můžete pamatovat ze skvělého kalendáře Barbary Nesvadbové).
Módní fotografie by měla být zajímavá, originální a vyzývavá v pozitivním slova smyslu. Je důležité, aby fotograf uměl zachytit právě daný módní trend. To, co se jednomu líbí, je pro druhého nepochopitelné. Fotografovým úkolem je zajímavě ztvárnit daný model, detail popřípadě značku.
Typy do deníčku fotografa
- Než se pustíme do samotného fotografování, je dobré, alespoň chvilku sledovat aktuální módní dění a udělat si jasno v módě, která zrovna „letí".
- Vždy je lepší pracovat s modelkou (modelem), který má již s takovým fotografováním zkušenosti. Práce jde pak rozhodně lépe od ruky.
- Fotograf by měl umět perfektně pracovat se světlem. Pokud fotí v exteriéru měl by umět předvídat okolnosti přirozeného světla.
- Fotograf módy by měl mít rozhodně dobrý vkus.
- U fotografie módy nejde o figuru, ale především o oděv, popřípadě o jeho doplňky. I přesto figura ovlivňuje snímek. K určitému oděvu se hodí také určitý model. To vše by měl správný fotograf umět kombinovat.
Za použité fotografie děkujeme fotografovi a stylistovi Ivanu Malejovskému