Portrét je stručně řečeno - obraz, který někoho zpodobňuje. Ať už se jedná o malířské dílo, nebo o fotografii. Budu se snažit vysvětlit jen tolik, abychom dosáhli správné kompozice a bychom na portrétu odhalily také něco o tom, koho fotíme. Portrét by především měl mít vypovídající hodnotu o osobě, která je modelem. Ať už je to portrét inscenovaný, nebo náhodný. Měl by umět zachytit náladu osoby, její pocity v dané situaci, ale např. i to, na co myslí.
Fotograf by se měl umět vžít do situace fotografovaného. Zachytit správný okamžik. Portrét se proto také stává jedním z odvětví momentkové fotografie. Záběr může být pořízen náhodně, např. při procházce v parku (viz. fotografie babička), nebo se může jednat o více intimnější záležitost, kdy fotíte např. přátelé nebo rodinu (viz. fotografie tatínek, Michal). Ve všech oblastech fotografie se nejprve řeší technická stránka věci. Při portrétování tomu není jinak.
Vybavení
-
Fotoaparát (nejlépe zrcadlovku s výměnnými objektivy, kompaktem se ale také dá pořídit slušný portrét), objektiv s ohniskovou vzdáleností kolem 50 mm. Dobrým pomocníkem je také stativ. Pokud možno zaostřujeme na oblast očí. Portrét nikdy nefotíme z „podřepu" ani z výšky (dochází pak k legrační deformaci hlavy). Tomu také předejdeme tím, když použijeme delší ohnisko.
-
Odrazná deska je další velký pomocník fotografa, sloužící k vyjasnění stínů odraženým světlem (proč utrácet peníze, když dobře poslouží i polystyrénová deska).
Pamatujte si, že pro portrét je vždy lepší měkké, rozptýlené světlo. Je totiž lepší pro různé nerovnosti a vady pleti. Dalším důležitým bodem je také teplota chromatičnosti (tzv. barva světla). Tzv. teplé světlo - např. žárovka. Naopak studené světlo je např. klasický foto blesk, nebo denní světlo. Na trhu je proto velká škála fotografických filtrů, které jistě pomohou světlo správně ovládnout.
Nejdůležitější bod nakonec - kompozice
-
Doporučuji nezapomínat na zlatý řez. Objekt by se tedy měl nejlépe nacházet v pravé dolní třetině. Zkuste objekt vyfotografovat jak na středu, tak na diagonální úsečce. Uvidíte sami, která z fotografií je lepší. Doporučuji si přečíst něco o zlatém řezu.
-
Rozhodně nepodceňujte pozadí. Není vhodné když pozadí splívá s objektem, nebo ho dokonce ruší. Je dobré když barevně ladí. Portrét pak může být klidně ostrý, dobře kompozičně řešený, ale celkový dojem z fotky nikdy nebude hezký.
-
Přirozenější je pohled portrétovaného směřující od pravého okraje.
-
Dobrý portrét by rozhodně neměl být o složitém aranžování (pokud se tedy zrovna nejedná o portrét např. modelky v ateliéru, který je vyloženě na zakázku). Především by měl být odrazem určitého přirozeného momentu.
-
Není pravidlem, že na fotografii musí být jen jedna osoba. Známé jsou i dvojportréty nebo trojportréty.
Babička
Portrét náhodné cizí osoby. Fotograf by svou přítomností rozhodně neměl narušovat situaci. Objekt by o něm neměl mít ani tušení (fotoaparát Nikon D80 objektiv Nikkor 18 - 135 mm).
Tatínek
Portrét blízké osoby, v tomto případě mého tatínka. Je zněj, myslím, dost patrné, co si v daný moment myslí. Na této fotografii je dobře patrné, jak má pozadí ladit s objektem (foto Nikon D80, objektiv Nikkor 18 - 135mm).
Michal
Portrét tzv. inscenovaný, upravený v počítači. Působí víc nepřirozeně než předešlé dvě fotografie. Je z něj patrné, že osoba o fotografovi ví a uvědomuje si důležitost celé situace.
Klerenc
Klerenc (fotoaparát Nikon D80, objektiv Nikkor 18 - 135 mm, upraveno v programu Photoshop.
Shrnutí
Přirozený úsměv, zachycení daného momentu (překvapení, záchvat smíchu, zamyšlení, pláč) nebo jen dlouhá expozice digitálu naznačují momentální emoce. To vypoví o fotografovaném objektu daleko více, než složité aranžování v ateliéru. O tom především portrét je.