Když jsem si vybírala zajímavé fotografy pro své rozhovory, netušila jsem, že jedním z nich bude lektor AFOPu. Pavel Kozdas vede účastníky kurzu k tomu, aby se naučili fotit architekturu. Pochybuji však, že se dá naučit tomu, jak do fotky vnést emoce. Pavel Kozdas je ale jedním z těch lidí, kterým se to daří, a to i v případě architektury. Zdá se to trochu nemožné, ale když se dívám na jeho fotografie, říkám si, že je to prostě neskutečné a jak to dokáže takto vidět a zachytit?!
Tak vážně Pavle, jak?
Řekla bych, že je architektura Vaší doménou, že pro ní máte skutečný cit, byla právě architektura tím, co Vás přivedlo k focení? (Pokud ne, tak jak došlo až k focení architektury?)
To, že jsem si jako malý kluk hrál se starým fotoaparátem ve mně nezanechalo ani náznak toho, že bych se v roce 2004 k tomuto krásnému koníčku vrátil. Fotit jsem začínal opravdu mobilním telefonem a přes malé kompaktíky jsem se dostal k robustnějším bezzrcadlovkám a zde započala má cesta značky Canon. Experimentoval jsem s dlouhými časy, hlavně v noci na Ústeckých mostech a tím asi začala má cesta k architektuře.
Vaše fotografie jsou charakteristické výraznou barevností, dalo by se říci, že to je taková Vaše signatura?
Rozhodně máte pravdu, mám rád barvy a jejich různé kombinace, proto jsou mé fotografie takovéto. Snažím se divákovi ukázat hotový obraz, celek, i proto je většina mé tvorby lehce vytržená z reality a ve stylu Sci-Fi.
Musím dostat odpověď na to jak… Jak to funguje? Vidíte budovu a ihned víte, co bude ten dobrý pohled, odkud to bude působit dramaticky, majestátně, monumentálně atp?
Zbožňuji úhly a kombinace ostrých a zaoblených částí budov. Dost často vnímám budovu již od prvního pohledu a ihned vidím, odkud by mohl být nejlepší záběr. Rozhodující je ale vždy pohled přes hledáček i když často v dost krkolomných pózách.
Když si vyberete svůj fotografický (architektonický) objekt, vidíte v něm onen potenciál nebo ho kolikrát objevíte až v počítači?
Z 95% vycházím z toho co nakomponuji na místě přímo přes hledáček, velice nerad řežu.
Postproces – je rozsáhlejší nebo se jedná jen o menší doladění?
Věřím že právě postproces je v mých fotografijích hodně znát a já se za to nestydím, velice rád kombinuji barevnost. Jak jsem se již několikrát zmínil, vždy je pro mě prioritní dobře vyfocený RAW soubor z kterého mohu nadále těžit. Více se můžete dozvědět třeba na některém z mých workshopů, a to jak u AFOPu tak individuálních, kde Vás rád nechám nakouknout pod pomyslnou pokličku.
Baví Vás spíše moderní architektura nebo i starší?
Obdivuji díla starých mistrů, ale moderna je pro mé oko “the best”.
Když fotíte nějakou budovu, zjišťujete si o ní více informací, abyste znal její historii, symboliku a snažíte se to pak promítnout i do fotky?
Netvrdím, že o všech objektech, které ztvárňuji nic nevím. Primární je pro mě to, co vidím a co mohu zajímavě dostat do hledáčku. Chci divákovi danou budovu představit jinak, než jak je zvyklý, jinak, než jak jí běžně vnímá.
Architekti svou stavbu obvykle projektují na základě nějakého klíče, pokoušíte se ho rozluštit a zachytit, a to tak, aby nebyla ona stavba a její charakteristiky zkresleny?
U mě je to přesně naopak, snažím se v budově nalézt vše, čeho by si běžný pozorovatel nevšiml, a to mu přinést v nějaké pěkné velkoformátové fotografii, kterou si umístí například do kanceláře či do obývacího prostoru.
Jak si vlastně vybíráte stavby, které budete fotit a kam nejdál jste si pro fotku vybrané budovy dojel?
Většinu inspirace beru ze stránek zabývající se touto kategorii, dále od lidí, kteří někde vyfotí zajímavou budovu, netušíc, kolik potenciálu se v ní skrývá, a to proto, že na ní koukají jinak. Nejsem tolik zcestovalý, i když bych moc rád. Každopádně mě nejvíce uchvátil Frankfurt nad Mohanem, který je opravdu výjimečný.
Co se ve Vás odehrává, když konečně stojíte pod stavbou, kterou jste si vybral a přijel nafotit?
Pokud je budova výjimečná, většinou je to lehká euforie a pocit spokojenosti. Velice si při takovém fotografování odpočinu, vyčistím si hlavu a jen tvořím…
POZNÁMKA AFOPu: Pavel Kozdas se stal v roce 2015 ambasadorem Carl Zeiss pro Českou republiku.
Fotografie Pavla Kozdase si můžete prohlédnout na jeho foto profilu 500px.com/pavelkozdas
Zdroj: www.afop.cz - zde také naleznete další zajímavé rozhovory s osobnostmi české fotografické scény.