Cestou z focení rallye speciálů, noční tmou a vzduchem plným chumelících vloček, mě napadl takový malý noční experiment. Nic světoborného, prostě zkusit zachytit atmosféru noční jízdy pomocí dlouhých časů. Původní plán padajících vloček před světly automobilu za jízdy, jsem musel trochu pozměnit, protože než jsem našel vhodné místo pro zastavení, z chumelenice jsem vyjel.
Experiment část první
Zastavil jsem u krajnice a zrcadlovku umístil na palubní desku auta, tak aby byl fotoaparát pokud možno rovně. Pomohl jsem si vypodložením objektivu a jedné strany fotoaparátu popruhem na krk a čepicí. Důvody byly dva, jednak abych fotil víceméně vodorovně. Druhý důvod pak byl, že jsem chtěl fotit za jízdy dlouhým časem a dodal tak fotografii pohyb a dynamiku, jenže auto se chvěje a tak jsem chtěl ono chvění trochu eliminovat.
O co se snažím při nastavení
- Budu řídit, fotoaparát tedy musí být už nastavený. Za jízdy se mu nemůžu moc věnovat, maximálně tak mačkat spoušť a možná přes rozsvícený displej měnit parametr clony a času, pokud nebude na silnici provoz. Přeci jen bezpečnost jízdy je na prvním místě.
- Fotoaparát musí být dostatečně stabilní, nemůžu za jízdy řešit že se hýbe a chytat ho v zatáčce.
Připravil jsem si tedy nastavení na dlouhý čas 2,5s až 10s a spoušť nastavil na samospoušť. To proto abych za jízdy mohl zmáčknout spoušť a přístroj nebyl v době začátku focení rozklepaný mým dotykem. ISO na co nejnižší hodnotu, aby se moc neprojevil šum. A pak už jsem se rozjel a na volné silnici si to zkusil, později i za mírného provozu.
Nakonec jsem v rámci cesty dojel na dálnici a tam ve vyšší rychlosti začínaly delší časy, spolu s se značkami podél dálnice, vytvářet zajímavé výsledky. Výsledky jsem si samozřejmě prohlížel až po zastavení na parkovišti, za jízdy jsem se věnoval řízení , pouze zmáčknout spoušť, nebo nastavit jiný čas.
Důležitá poznámka z hlediska bezpečnosti
Pokud budete podobně experimentovat je vhodné být buď jako spolujezdec, nebo umět ovládat přístroj jednou rukou poslepu, aby Vaše pozornost od řízení byla odvedena stejně málo jako při přepnutí stanice rádia. Pokud takto ovládat fotoaparát neumíte, nebo jednou rukou bez koukání na displej ovládat nejde, raději vždy zastavte někde na parkovišti, změňte nastavení zkuste pár fotek a zase to změňte na dalším parkovišti.
Po několika pokusech mě ještě napadlo zachytit nejen venkovní atmosféru, ale jasně na fotografii ukázat, že je záběr z auta a dodat tak fotkám trochu jiný rozměr. Návštěva další benzínky s parkovištěm proto byla jasná volba.