Experiment část druhá
Pro další pokus jsem měl k dispozici stativ a dálkovou spoušť. Stativ jsem dvěma nohama upevnil za přední sedačky, třetí nohu jsem pevně zakotvil do zadních sedaček tak, aby stativ měl i za jízdy co největší možnou stabilitu. Stativovou hlavu jsem pro jistotu hodně utáhnul a ze zadních sedaček v klidu nastavil delší čas a zkusil pár fotek. Pak jsem nastavil spoušť na dálkový ovladač se samospouští (to abych po zmáčknutí dálkové spouště mohl dát ruku na volant a tvářit se, že já nic nemačkal) a sedl si opět na místo řidiče. Zkusil jsem „naslepo" odpálit pár fotek a vyrazil do provozu. Na dalším parkovišti jsem zhodnotil první výsledky. Změnil nastavení fotoaparátu a zase udělal několik fotek cestou k dalšímu odpočívadlu. Takhle jsem vyzkoušel skoro všechna odpočívadla co jich na dálnici bylo. Na celkové výsledky jsem se podíval až v klidu doma.
čas: 0.5s, clona: F3.5, ISO 200
Samozřejmě na zde prezentovaných výsledcích z prvního pokusu je ještě co vylepšovat. Kapota auta z první části pokusu by mohla být víc ostrá, je třeba líp eliminovat chvění vozu od motoru nebo nerovností silnice. V druhé části jsou zase podsvícené části přístroje poněkud neostré, protože jde o světelný zdroj, který na dlouhém čase takzvaně přeteče. To jde řešit třeba nafocením na 2x a kombinací v počítači, jedna fotka na kratší čas pro interiér, a druhá část s výhledem z vozu plným dynamiky.
Pokud se necháte tímto experimentem nočního focení inspirovat, nebo jste už něco podobného zkoušeli budu rád, pokud mi do komentářů napíšete své tipy a zkušenosti, nebo se podělíte o své výsledky a fotografické ukázky.
Na závěr několik dalších ukázek
čas: 1/40,clona: F3.5, ISO 800
čas: 0.5s, clona: F3.5, ISO 200
čas: 1/5, clona: F3.5, ISO 200
Autor fotografií v článku: Stanislav Duben
Další fotografie z nočního experimentu v galerii Noční jízda - experiment